Båtar i aluminium

Båtar i aluminium

Fritidsbåtar i aluminium blir allt mer vanligt och fler upptäcker därmed fördelarna med materialet. Aluminium är ett hållbart material som kräver mindre skötsel och tål mer stryk än alla tänkbara polyester eller epoxiblandningar. Aluminium är receptet för ett bekvämt båtliv.

Enligt PÅ KRYSS Nr 9/2007 köps aluminiummotorbåtar "ofta av erfarna båtmänniskor som är mycket på ute på sjön och som vill ha en tålig och slitstark båt som inte kräver så mycket underhåll. En båt som tål att barnbarnen kommer ombord med trehjulingar och sandiga skor." Känner du igen dig i behovet?

Aluminium

Aluminium är en lätt metall och det finns idag legeringar speciellt framtagna för saltvatten och båtar.

Aluminium är mycket hållbart och duktilt, dvs metallen tål att böjas och töjas utan att gå sönder. Aluminium är tre gånger så elastiskt som fartygsstål och fem gånger så elastiskt som glasfiberförstärkt polyester. Sammantaget innebär det att energi från stötar och slag sprider sig långsammare och absorberas gradvis av konstruktionen vilket minskar risken för att skrovet går sönder. Detta gör att aluminium är lämpligt för svåra förhållanden såsom floder och landstigningsbåtar, men även för oss som bara vill ha en tålig båt.

Produktionen av plåtar är väl kontrollerad och färdiga plåtar håller hög kvalitet, detta skall jämföras med till exempel glasfiberbåtar där uppläggningen är svår att standardisera och övervaka vilket resulterar i delamineringar och andra problem som, i värsta fall, upptäcks först många år senare.

Aluminium behöver inte målas, den skyddar sig själv med ett hårt och mycket tåligt ytskikt av aluminiumoxid. Men om man vill går aluminium bra att måla eller limma och färgen sitter kvar mycket länge.

Plastbåtar som ligger i vatten länge suger åt sig vatten vilket påverkar materialet negativt, aluminiumbåtar kan däremot ligga i året runt utan att materialet påverkas negativt på något sätt.

Konstruktionsmetod

Beroende på syfte och båtstorlek finns det olika konstruktionsmetoder. För små båtar kan skrovplåten själv ta upp de flesta krafterna och relativt få konstruktionselement krävs. För båtar över 6-7 meter och lite högre farter krävs fler konstruktionselement och båtarna byggs ungefär som traditionella fartyg med både längsgående och tvärgående styrkeförband. Plåtar skärs ut med laser och hög noggranhet vilket leder till en rationell produktion och bra slutfinnish.

Miljön

Aliminium kräver relativt stor energi vid framställning, men det finns idag väl fungerande system för återvinning och 100% av ett aluminiumskrov är återvinningsbart. Något liknande finns inte för plastbåtar.

Att tänka på

Använd offeranoder, i zink om båten ligger i saltvatten och av magnesium i sötvatten.

Var försiktig med smörjmedel med graftit och febertermometern som innehåller kvicksilver.

Rengör inte med stålborste.

Placera instrument och annan elektrisk utrustning på därför avsedda isolerande plattor.

Underlag till denna text hämtat från

PÅ KRYSS NR 9/2007: Långfärdsbåten OVNI står stadigt i alla lägen

PÅ KRYSS NR 9/2007: Fördelar och nackdelar med aluminium

Boatbuilding with Aluminum, 2nd edition, S. F. Pollard

Aluminium Boatbuilding, 3rd editionm E. H. Sims

Erfarenheter från Försvarsmaktens båtar i aluminium, Hans Liwång